Прихватизація водоканалу під “гарним” соусом від влади Новомосковська !!!

Після розголосу в соцмережах намагання міської влади передати новомосковський водоканал в управління приватній компанії 25 серпня 2022 р. у газеті «Новомосковська правда» вийшла велика стаття під заголовком «Для КП «Новомосковськ водоканал» шукатимуть приватного партнера: що це означає?» Шкода,правда, що в такій поважній газеті виходить анонімна стаття (без зазначення автора). Як уважний читач з громадянською позицією не можу не відреагувати на цю статтю. Правду люди кажуть: будь-яку прихватизацію роблять на «благо народу».
Судячи із змісту статті, приватний партнер, якого міська влада повинна обирати на конкурсі, мабуть, уже визначений – це ТОВ «КОМСІТІ». Адже, невідомий автор статті чимало уваги приділив дифірамбам цій приватній компанії. А головне, що у висновку, який замовив виконком у Національного технічного університету, про який йдеться у статті, сказано, що, цитую: «ТОВ «КОМСІТІ» має необхідні ресурси для ефективного виконання заявлених зобов’язань, державно-приватне партнерство доцільне». Так про який конкурс може йти мова? Висновок вже є. Навіщо лукавити?
Щодо якості надання ТОВ «КОМСІТІ» послуг з водопостачання та водовідведення, які зараз ця приватна компанія надає мешканцям смт Меліоративне та іншим населенним пунктам громади, то у соцмережах є коментарі з цього приводу безпосередньо цих мешканців (мовою оригіналу): «Алексей Земцов.Как житель Мелиоративного могу только посоветовать закупать фильтры для воды. Это не вода, это пи…ц какой-то..»
Поїдьте і подивіться на очисні споруди громади, на території якої надає послуги ТОВ «КОМСІТІ» – очисних споруд там просто немає. Це вже питання до екологів та правоохоронців. Якщо такими ж стануть очисні споруди і в Новомосковську – це буде жах.
Говорячи про вигоди приватного партнерства для водоканалу Новомосковська автор статті наголошує, що у місцевих бюджетів коштів на оновлення обладнання водоканалу немає. Але навіщо використовувати на це місцеві бюджети, якщо кошти на оновлення мереж, обладнання закладені в тариф у вигляді інвестпрограм, які треба кожен рік просто виконувати? Потенційний переможець конкурсу ТОВ «КОМСІТІ» планує протягом перших шести років інвестувати у водоканал 32,5 млн грн. Може здатися що це чималі кошти. Але є одне але: суми інвестпрограм водоканалу з 2017 р. по 2022 р. (теж за шість років) складають 25,6 млн грн з ПДВ. Подивіться яка різниця -всього 6,9 млн грн. А якщо взяти інфляційну складову, яка буде у наступні 6 років, то за ці роки, за які планується внести інвестиції, заявлені інвестиції будуть практично дорівнювати інвестпрограмам водоканалу з 2023 р. по 2028 р. Виходить, що всі інвестиції приватного партнера будуть здійснюватися практично на суму заходів інвестпрограм протягом наступних 6 років. Так де ж інвестиції? Інвестиції за рахунок інвестпрограм, які є складовою тарифів? І які ми, мешканці міста будемо оплачувати ???
Ще цікава обставина: у статті наводиться один з майбутніх нібито інвестиційних проєктів приватного партнера – заміну ділянки самопливного колектора Д=500 мм протяжністю 63 п.м. по вул. Зіни Білої. Але цей колектор протяжністю 236 п.м. водоканал нібито вже реконструйовував у 2020 році і витратив на це майже 2 млн грн, що зафіксовано у звіті підприємства до НКРЕКП. Тут як кажуть два «путя»: або реконструювали так, що гроші використали, а потрібно знов ремонтувати, або будуть цей колектор вічно реконструйовувати і постійно списувати на таку реконструкцію гроші. Про те, скільки приватний партнер планує інвестувати у заміну 63 п.м. колектору по вул. Зіни Білої невідомий автор чомусь промовчав. Це питання повинні поставити депутати «майбутньому» приватному партнеру.Щодо тарифів. У статті наголошується, що тарифи буде встановлювати не приватний інвестор, а як і раніше – Нацкомісія. Тут все вірно. Тільки є іще одне але: тариф то буде встановлювати Нацкомісія, але усі витрати приватного інвестора ( закупівлі матеріалів, робіт, послуг) будуть враховані у собівартості послуг з централізованого водопостачання та водовідведення. Нацкомісія при розрахунку тарифів буде враховувати витрати за даними приватного підприємства-партнера. А за якими цінами приватна компанія буде здійснювати закупівлі матеріалів, робіт та послуг – це велике питання. Адже їй треба буде не тільки повернути вкладені інвестиції, а ще й заробити якусь «копійчину». В статті йдеться, що умовами конкурсу з відбору приватного партнера передбачається, що частина чистого прибутку 5-7% буде надходити до міської казни.
Цікаво, який прибуток за останні роки показує у звітності ТОВ «КОМСІТІ», надаючи послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у своїй громаді? Ніхто не цікавився з міських можновладців? А треба було б, щоб знати на який прибуток з якими нулями розраховувати міському бюджету.
У статті пишуть про багатомільйонні кошти з міського бюджету, якими погашається заборгованість водоканалу за покупну воду перед КП «Дніпроводоканал». Це факт. Але міська влада повинна була давно вже не бути стороннім спостерігачем, а ініціювати аудит КП «Новомосковськ водоканал», спитати, чому із року в рік не виконуються інвестпрограми, куди діваються кошти інвестпрограм. А згідно з чинним законодавством ці кошти передбачені на інвестпрограму, які входять до складу тарифу, кожного дня з кожної проплати кожного споживача повинні акумулюватися на окремому спецрахунку. Де кошти на такому спецрахунку? Чому це не робиться і чому досі міська влада закривала і закриває на це очі – питання риторичне. Мабуть, це комусь вигідно. Думаємо – кому? Вся надія на правоохоронні органи. Вважаю, що вони скажуть своє слово: чому з такою шаленою підтримкою з міського бюджету накопичувались такі шалені борги за покупну воду?
Чому передають водоканал у приватне управління на 10 років? Думають, що нинішня влада буде керувати ще один термін? Навряд чи. Прихватизацію комунального водоканалу мешканці Новомосковська навряд чи пробачать. Таке враження від сьогоднішніх дій міських можновладців, що їм «після них, хоч потоп». Хоча багатьом із них жити в цьому місті та бути споживачами послуг з водопостачання та водовідведення.
26 серпня відбудеться сесія міськради. Рішення про передачу водоканалу у приватні руки ймовірно вже прийнято (хоча є надія, що помиляюсь), владі залишилося його тільки формалізувати та юридично оформити. Уважно спостерігаємо….
*Р.S. Якщо ж владі так сильно кортить укласти договір державно-приватного партнерства та передати водоканал в управління, то краще це зробити все ж таки після війни та щоб був об’єктивний конкурсний відбір компанії-партнера, а не конкурс під одного учасника. І ще хочу спитати у місцевої влади: чи не було думки передати в управління новомосковський водоканал комунальному підприємству «Дніпроводоканал» і зробити з нього підрозділ КП «Дніпроводоканал». Цю ідею озвучувало КП «Дніпроводоканал» та Департамент ЖКГ м.Дніпра ще у 2018 році. По-перше, матеріально-технічна база Дніпроводоканала в сотні разів потужніша за ТОВ «КОМСІТІ» або інше аналогічне підприємство; по-друге, там потужні кадрові ресурси; по-третє, потужні фінансові ресурси і що досить важливо, в Дніпрі налагоджений контроль міської влади та прозорість використання коштів КП «Дніпроводоканал».
А головне, що в такому разі всі витрати на утримання водоканалу Новомосковська будуть розподілятися і на споживачів м.Дніпра, тобто тариф для мешканців Новомосковська буде такий же як і для мешканців Дніпра, який є суттєво нижчим. На сьогодні тариф у Дніпрі на водопостачання та водовідведення (без абонплати) становить 31,36 грн за 1 куб.м. з ПДВ, у Новомосковську тариф (без абонплати) – 44,84 грн за 1 куб.м. з ПДВ. І в подальшому місто Новомосковськ забуде про борги за покупну воду, тому що покупної води для міста вже не буде, а будуть послуги з централізованого водопостачання, які будуть надаватися мешканцям м.Новомосковська, як мешканцям якогось району м.Дніпра – чи Тополя, чи Червоного каменю, чи Лівобережного тощо. Якщо наша влада насправді хоче зробити добре мешканцям Новомосковська, щоб не підвищувалися тарифи на водопостачання/водовідведення ( а в цьому випадку вони будуть знижені), то треба працювати в цьому напрямку. А для мешканців Дніпра це теж буде вигідно: чим більше споживачів, тим менше собівартість послуг, а значить тариф не буде різко йти вгору.